تهران ، خیابان دکتر شریعتی , روبروی ایستـگاه مترو شریعتی , نبش خیابان زیبا , ساختمان زیبا پلاک 64-66 , طبقه سوم​ , واحد 9
تهران ، خیابان دکتر شریعتی , روبروی ایستـگاه مترو شریعتی , نبش خیابان زیبا , ساختمان زیبا پلاک 64-66 , طبقه سوم​ , واحد 9
021-91015050

آشنایی با MIMO در وایرلس

(بخش دوم)

در حالتی که شبکه‌های 802.11n با پهنای باند 40MHz کار می‌کنند، در واقع از دو پهنای باند کنار هم 20MHz بهره می‌برند. در این حالت با توجه به اینکه پهنای باند دوبرابر شده ، میزان داده رد و بدل شده هم دو برابر می‌شود. این نحوه ارسال و دریافت داده در پهنای باند 40MHz که متشکل از دو باند 20MHz است را Channel Bonding می‌گویند.
از سوی دیگر وقتی ما داده‌های زیادی داریم و پهنای باند ما تنها 20MHz است، باید داده‌ها را به قطعات کوچکتری تقسیم کنیم و در شروع و پایان هر قطعه اطلاعاتی را هم اضافه کنیم که در مقصد، گیرنده بتواند براساس آن اطلاعات کنترلی، دوباره تکه‌های داده را کنار هم قرار داده و آنها را یکپارچه کند. این اطلاعات کنترلی برای هر تکه از داده‌ها لازم است. وقتی که ما دو باند 20MHz جدا از هم داریم می‌توانیم 2 تکه کوچک را همزمان بفرستیم. ولی در هر دوی این تکه‌ها که همزمان فرستاده شده‌اند ، باید اطلاعات کنترلی را هم برای سرهم شدن هر یک از آنها در مقصد اضافه کنیم.
اما حالا تصور کنید که دو باند 20MHz ما درست کنار هم قرار دارند. در این حالت ما می‌توانیم یک حجم دوبرابر از داده را به صورت یکپارچه ارسال کنیم. به عبارت دیگر با کنار هم قرار گرفتن باندها، لازم نیست دوبار داده را به صورت جدا بفرستیم و تنها کافی است که داده‌ها را کنار هم قرار داده و روی باند 40MHz به صورت یکپارچه ارسال کنیم. به طبع آن اطلاعات کنترلی هم که باید درج شوند نسبت به حالتی که باندهای ما جدا از هم بود، نصف خواهند شد چراکه داده‌های ما که قبلاً دو تکه بودند، اکنون یکپارچه شده‌اند.
با توجه به اینکه اطلاعات کنترلی کمتری برای سرهم کردن تکه‌های داده در مقصد در این حالت روی باند قرار گرفته، داده‌های اصلی می‌توانند بیش از دو برابر روی باند قرار بگیرند چراکه جای داده‌های کنترلی, که دیگر به آنها نیاز نداریم را می‌توان به داده‌های اصلی اختصاص داد.
استفاده از تکنیک فوق در کنار تکنولوژی‌های Channel Bonding و MIMO از اصلی‌ترین دلایل برتری استاندارد802.11n بر استاندارهای قبلی WLAN است .
علاوه بر تکنیک‌هایی که در این مقاله به صورت خیلی مختصر به آنها اشاره کردیم، تکنیک های دیگری هم برای ارسال بهینه داده تحت استاندارد 802.11n وجود دارند که در اینجا به دلیل کمبود فضا نمی توانیم به آنها اشاره کنیم‌، ولی در صورت علاقه می توانید به White Paperهای بسیاری که در این زمینه به صورت رایگان روی اینترنت قرار دارند مراجعه فرمایید.